Tiskové zprávy (45. ročník)

Zpět na výpis zpráv.

Duhová kulička je o zodpovědném přístupu k dětské reklamě

1. 6. 2005 | 1. června 2005 se ve Zlíně v rámci 45. Mezinárodního festivalu filmů pro děti a mládež uskutečnila jediná česká soutěžní přehlídka reklamy s mezinárodním statutem Duhová kulička. Soutěž doprovází odborná konference Dítě a reklama, která se věnovala předev

1. června 2005 se ve Zlíně v rámci 45. Mezinárodního festivalu filmů pro děti a mládež uskutečnila jediná česká soutěžní přehlídka reklamy s mezinárodním statutem Duhová kulička. Soutěž doprovází odborná konference Dítě a reklama, která se věnovala především regulaci dětské reklamy a psychologii mladých spotřebitelů. Téměř čtyřicet posluchačů shlédlo prezentace čtyř zahraničních a tří českých přednášejících.

Po úvodním slovu Jiřího Mikeše, viceprezidenta Rady pro reklamu a poradce Asociace komunikačních agentur, otevřel konferenci Dítě a reklama pan Dominic Lyle, generální ředitel Evropské asociace komunikačních agentur, která akci zaštiťuje. Jeho téma se věnovalo otázce, zda je nutné spotřebitele před reklamou chránit. „Jen za posledních 15 měsíců se objevilo ve všech oblastech světa více než 35 vážně míněných návrhů na prosazení legislativních změn, které by vedly k zákazu či omezení reklamy – a téměř všechny z nich byly spojeny s problémem dětské obezity,“ přibližuje závažnost svého tématu Dominic Lyle.
Gabriela Dymešová, psycholožka a specialistka na kvalitativní výzkum, představila v přednášce Dítě jako spotřebitel studii „České děti 2004“, kterou realizovala v loňském roce agentura Millward Brown. „Jako první jsme se pokusili rozdělit děti do segmentů podle jejich chování a postojů. To se dosud dělalo pouze s dospělými spotřebiteli,“ vysvětluje Dymešová. Dopolední blok uzavřela tématem Reklamní kompetence dětí Prof. Dr. Dorothee Meister z německé University v Paderbornu, která se věnuje mediální pedagogice a spotřebitelské psychologii. Prof. Meister zahájila svou prezentaci překvapivým údajem: „Německé děti utratí za rok přes 20 miliard euro, jedná se o jednu z nejdůležitějších cílových skupin, která má velké pravomoci.“ Záhy potvrdila, že děti dokáží ovlivnit řadu velkých rodinných nákupů, které se mohou týkat třeba i výběru automobilů.
Odpolední část konference zahájila Veronika Tamchynová, marketingová manažerka TV Jetix (dříve Fox Kids), rozborem úspěšných internetových stránek pro děti. Pod jejím vedením se během tří let zvýšila návštěvnost stránek televize Jetix ze 700 na 64 tisíc unikátních návštěv měsíčně. Jedním z důvodů tohoto úspěchu je samotný přístup k dětem: „Děti se chtějí bavit, ale také rádi vyjadřují své názory za předpokladu, že se o ně někdo zajímá,“ říká Tamchynová.
Řadu právních omezení týkajících se reklamy pro mládež vysvětlil Mgr. Libor Štajer z AK Winter. Blízko k jeho tématu měl další zahraniční přednášející, OStD. Helmut Schorlemmer z Pestalozzi Gymnázia v Unně, který představil různé pohledy na školní sponzoring v Německu. „Z pohledu školy nabízí sponzoring příležitost, jak v souvislosti s omezenými financemi najít nové finanční, věcné a personální prostředky. Mohou tak být realizovány projekty a inovace, které by jinak bez pomoci sponzorů nemohly být nikdy uskutečněny,“ říká Helmut Schorlemmer, který však záhy dodal: „Naprosto nepřípustné je ale spojení žáků, studentů a vyučujících s reklamní akcí, či jakékoliv vyvíjení sponzorského vlivu na vyučovací osnovy či organizační procesy ve školách!“
Prezident festivalu reklamy Golden Drum, slovinec Jure Apih, provedl na závěr celého dne srovnání kreativních přístupů takzvané „Nové Evropy“ a západních zemí. Místem, kde se tyto tendence střetávají, je právě slovinská Portorož. Každý říjen již dvanáct let se zde setkávají lidé z reklamy a médií.

„Ve chvíli, kdy je reklamní průmysl pod rostoucím tlakem k dodržování zodpovědnějšího přístupu k propagaci výrobků zaměřených na skupinu, kterou Evropská komise nazývá „snadněji ovlivnitelní spotřebitelé“, představuje Duhová kulička příležitost pro mezinárodní reklamní komunitu dokázat zodpovědný přístup k marketingu zaměřenému na děti,“ vysvětluje udělení záštity generální ředitel EACA Dominic Lyle. „Občas se mi zdá, že se zadavatelé reklamy a komunikační agentury chovají jako vystrašení pštrosi schovávající hlavy do písku. Soudím, že je v našich silách veřejně demonstrovat, že reklama zaměřená na děti a mládež dokáže být společensky zodpovědná, pravdivá, informativní a legální,“ doplňuje jeho slova ředitel soutěže Jiří Mikeš.

Projekt zaštiťuje Evropská asociace komunikačních agentur (EACA) společně s Asociací komunikačních agentur ČR (AKA). Pořadateli mezinárodní soutěže reklamy Duhová kulička je společnost FILMFEST s.r.o. a Fakulta multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Kořeny akce sahají do roku 1999, kdy byla na festivalu poprvé uspořádána konference na téma Dítě a reklama doplněná o nesoutěžní přehlídku reklamních spotů. Na akci se v té době podíleli časopis Strategie a ARA – Asociace reklamních agentur (dnes AKA). V roce 2003 byl projekt rozšířen o soutěž a cenu Duhová kulička.